Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü
+36 62 57-30-57

DOBMOTOR HASZNÁLAT ELŐNYEI

Könyves Ákos; Dobos Péter Levente

Miért előnyösebb a dobmotorral történő meghajtás a hagyományos szállítószalag meghajtásnál?

 

Napjainkban a dobmotorok alkalmazása a különböző iparágak gépi anyagmozgatási feladatainál egyre nagyobb mértékben népszerűvé válik.
De mi is az a dobmotor pontosan? - Először érdemes a feltett kérdést röviden megválaszolni.

A dobmotorok a hevederes anyagmozgató berendezések jelenleg legkorszerűbb hajtóegységei. A hagyományos hajtások három különböző egységből állnak. Motor, hajtómű és a dob. Ezeket a dobmotorok önmagukban tartalmazzák, számos előnyt kovácsolva ezzel.

A dobmotorok legfőbb előnyeit érdemes a következő szempontok szerint bővebben kifejteni:

  • Higiénia
  • Energiatakarékosság
  • Munkavédelem

 

Higiénikus

  • A dobmotorok esetében egy tömítésekkel zárt rendszerről beszélhetünk, így a kenőanyag nem szennyezi a hevedert, sem a terméket. A kenést a motorban lévő olaj biztosítja.
  • A hagyományos hajtással ellentétben nincs lánc vagy ékszíj közvetítés, a hajtóegységet nem kell burkolattal ellátni.
  • A hajtáshoz szükséges minden mozgó gépelem a paláston belül található meg, így tisztításuk lényegesen egyszerűbb. Mind emellett lényegesen esztétikusabb megjelenést is biztosít.
  • A dobmotorok rendelhetőek teljesen rozsdamentes kivitelben is, így ellenállást biztosít az agresszív tisztítószerekkel szemben és ideális az élelmiszeripari megoldásokhoz.
A Van der Graaf dobmotorokba olyan tömítéseket is építhetnek be, amelyek akár 100 bar víznyomásnak is képesek ellenállni.

 

 

Energiatakarékos

A hajtóegységek megválasztásánál az egyik legfontosabb szempont az energiahatékonyság, mivel az iparban alkalmazott szállítóberendezéseink többségét a megépítéstől számítva az esetleges gyártástechnológiai fejlesztésig akár 5-10 éves távlatban gondolkodva üzemeltetnünk kell. A tervezésnél mi más is lehetne a cél mint, hogy a hajtáshoz szükséges befektetett energia minél nagyobb mértékben alakuljon hasznos energiává, vagyis a berendezésünk energetikai hatásfoka minél magasabb értéket adjon.

Az alábbi összehasonlító ábrán jól szemléltethető, hogy míg a hagyományos szállítószalag meghajtás esetén a beépített gépelemek jósági fokából számított eredő hatásfok értéke 50-60% százalék között mozog – megfelelő összeszerelési minőség melett - , addig a Van der Graaf dobmotorral szerelt szállítószalag esetében ugyanez az érték 80-85% közötti – mely egyszerű beépíthetőséggel párosul.

Ez a hatásfokérték közel 30%-kal magasabb, mint a hagyományos hajtások esetében, amely legfőképp a nem beépített hajtáselemek veszteségének hiányából, valamint a Van der Graaf dobmotorok kiválóra fejlesztett belső felépítéséből, jobb hatásfokából adódik.

Összegzésképp megállapítható, hogy a hagyományos hajtások százalékos veszteségének értéke közel háromszor nagyobb, mint a Van der Graaf dobmotorok vesztesége.

Az előbb taglalt hatásfok összehasonlítás szerint anyagmozgató berendezésünk hagyományos hajtás esetében 5 kW szállítóteljesítmény leadásához 9 kW villamosteljesítményt igényel, dobmotor használatával ezzel szmben 6 kW teljesítményre van szükség.

Heti 5 munkanappal számolva, vagyis 250 munkanap/évvel, jól látható a jelentős megtakarítás mértéke a diagramon, amely 6000 kWh-t jelent. 2017-es átlagos áramár szerint pénzösszegszerűen meghaladhatja a 200 000 forintot is.

Ha ez hűtött térben van, akkor a hűtés hatásfokától függően ez a költség duplázódhat is, hiszen a hajtás vesztesége hővé alakulva fűti a hűtött teret.

Egy nagyságrendileg 6 kW villamosteljesítményű Standard dobmotor nettó eladási ára megközelítőleg 600 ezer forint a kialakítástól, palásthossztól extra felszereltségtől függően. Így jól látható hogy a befektetés – régi szállítóberendezésének meghajtás cseréje erre a kiváló megoldásra - megtérülési ideje akár 2,5 év is lehet. Az eddigi működtetési tapasztalatok alapján a beépített dobmotor, jó méretezés esetén ezen idő alatt karbantartás nélkül üzemelhet, 5-6 év után pedig a megtakarítása finanszírozza a következő berendezése meghajtásának modernizálását.

 

 

Biztonságos

Mint már korábban említésre került, hogy a hagyományos hajtásokkal szemben, a dobmotoroknál nincsenek lánckerekek, láncok, takarók, különálló tengelyek vagy ékszíj közvetítés. Fő egységei a dobon belüli zárt térben találhatóak. Következtetésképpen megállapítható, hogy balesetvédelmi szempontból kevesebb kritikus pont található ezen megoldás esetében. Így a szállítóberendezése körül munkát végző dolgozóinak biztonságosabb munkakörülményeket tudhat létrehozni. A dobmotorok egyik nagy előnye a hagyományos meghajtáshoz képest a kisebb zaj ártalom, mellyel még komfortosabbá teheti a szállítógép körüli munkaterületet.

 

Hogyan segíthet Önöknek a Moltech AH Kft.?

 

  • Cégünk a holland Van der Graaf dobmotorok kizárólagos magyar és térségbeli forgalmazója.

 

A legkisebb 80 mm palást átmérőtől egészen a legnagyobb 800 mm átmérőig választhatóak dobmotorjaink, különböző palást hossz, sebesség és teljesítményértékek mellett. Kiegészítésként megtalálhatóak a hozzá szükséges fordítódobok, konzolok, emellett számos extra is kérhető az alap dobmotor kialakítások mellé, mint például a különböző bevonatok, jeladók, visszafutásgátlók, fékek stb.

 

  • Cégünk Magyarországon egyedüliként működtet dobmotor szervízt, ahol Van der Graaf termékeinek javítását is végezzük.

 

Javításaink során kizárólag gyári alkatrészekkel, nem után gyártott elemekkel pótoljuk az esetlegesen meghibásodott alkatrészeket. Jól felkészült szervizhátterünk lehetővé teszi, hogy ne csak az általunk forgalmazott Van der Graaf dobmotorokat javítsuk, hanem más gyártókét is.

 

Bővebb információért látogassa meg megújult webshopunk dobmotorokkal foglalkozó felületét vagy érdeklődjön elérhetőségeinken.